Rulla rulla liten bulle

Är inte så mycket för att baka bröd eller vanlig frukostbullar men idag gav jag mig tusan på att jag skulle baka morotsbullar. Som tur var hittade jag ett enkelt recept och förhoppningsvis blev bullarna väldigt goda med.

Ingredienser:

1 st
2,5 dl
25 gram
1 msk
0,75 tsk
1 msk
8 dl


Pensling

Tillagning

1. Skala och finriv moroten på rivjärn. Använd de små hålen.
2. Ljumma mjölken till fingervarmt.
3. Smula jästen i en bunke och rör ut den med lite av mjölken.
4. Tillsätt resten av mjölken, flytande margarin, morot, salt, sirap och nästan allt mjöl. Spara ½ dl till utbakningen.
5. Arbeta kraftigt ihop till en deg med en trägaffel, ca 5 minuter.
6. Strö över lite mjöl. Läggen bakduk över bunken och låt degen jäsa ca 30 minuter.
7. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i 2 lika stora delar med en degskrapa och rulla ut den till jämntjocka längder.
8. Dela varje längd i 6 bitar och forma dem till runda bullar. Lägg bullarna på bakplåtspapperklädd plåt.
9. Sätt ugnen på 225°C.
10. Lägg över en bakduk och låt bullarna jäsa ca 30 minuter.
11. Pensla bullarna med lite filmjölk och strö på solrosfrön.
12. Sätt in plåten i mitten av ugnen och grädda 10-12 minuter. Låt bullarna svalna på galler under bakduk


Receptet kommer från Tasteline.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0