Man lär sig av sina misstag

Det är sant som man säger att man lär isg av sina misstag. Under mina 23 år har jag gjort en del misstag och lärt mig en hel del utav dem. En del misstag har jag gjort om fler än en gång men, jag lär mig ju något nytt varje dag.

Ett misstag som jag har lärt mig av fler än en gång är hur man dömmer andra. Vi har väldigt lätt att dömma människor som vi inte ens har träffat eller sagt hej till. Vi dömmer dem pga hur de ser ut och hur de är. Att se någon på håll och sen dömma den för hur den människa är som person och dess personlighet är helt fel av oss.
Det är fel av oss att dömma en människa på håll. Du kan anta att den personen är på ett visst sätt men, du kan inte säkert säga att han/hon är som du tror om du inte har träffat han/hon.

Visst är det så att det första intrycket är viktigt. Om ni umgås med samma vänner så kommer man stöta ihop en del och varför inte då ge han/hon en chans?

Detta med att dömma en person man inte känner har varit väldigt aktuellt i min vardag de senaste veckorna. Det har tisslats och tasslats runt omkring mig om det en och det andra. Om människor som de inte vet något om, hur vi ser en människa som hastigast och sen dömmer han/hon efter utseende eller hur en människas personlighet är.
Vi är alla olika och tur är väl det.

Att dömma en person i förväg kan göra andra i ens omkrets ledsna och irriterade. Vilket senare resulterar att man inte har några vänner kvar.

Det jag vill ha sagt med detta är att man ska aldrig dömma någon i förväg. Jag har gjort det och jag tror säkert att även ni har gjort det. Så innan ni dömmer prata med personen. Ni kanske kan lära er något eller få en vän för livet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0