Någon historia bakom ditt namn?

Vet du var du har fått ditt namn ifrån?
Jag och mina mamma hade ett roligt samtal idag om vart mitt och mina syskons namn kom ifrån. Min syster är döpt efter både min mormor och min farmor, min bror är självklart döpt efter pappa och jag är döpt efter min äldsta kusin som även är kallad chefs kusinen.

Mitt och mina syskons tilltalsnamn har ingen speciell historia bakom sig utan de har vi fått bara för att de gillade namnen.
Jag är stolt över att vara döpt efter min kusin. Fast jag inte kallas för det så är det väldigt roligt att vara döpt efter en kusin och inte mor och farföräldrarna.

Man ställer sig frågan vad man själv vill att ens egna barn ska heta. Jag har lovat mamma att min dotter ska heta Alice men, om det blir som tilltals namn eller andra namn är inte bestämt. Jag vet heller inte om jag vill ha någon historia bakom mina barns namn eller jag ska välja ett namn slumpmässigt.
Det är ganska roligt om det finns någon slags historia bakom namnen. Jag har alltid gillar de här lite gamla namnen, De kanske är populära nu men, de namn som är populära i dag är bara en bråkdel av alla gamla namn,

Grattis storasyster på namnsdagen!

Kommentarer
Postat av: kusin Lina

Min mamma hade bestämt att jag skulle heta Emma men när jag kom ut såg jag inte alls ut som en Emma. Jag såg ut som en Lina, så fick det bli. Min lillebror heter Max Robin pga att jag älskade böckerna om en pojke som hette Max och storebror älskade Robin Hood.

2009-03-12 @ 20:27:50
URL: http://kooworld.blogg.se/
Postat av: kusin Lina

Min första dotter ska heta Belle-Ange Havannah. Belle-Ange betyder vacker ängel och Havanna är Kubas huvudstad. Min andra dotter ska heta Léonarda Harmony. Léonarda för att det låter vilt (lejon!)och harmony för att jag har känslan av att livet blir mer harmoniskt med barn...

2009-03-12 @ 20:30:55
URL: http://kooworld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0