För 1 år sedan...

God morgon!

För exakt 1 år sedan gick planet nerför landning i Düsseldorf. Oj vad nervös jag var på planet men, samtidigt så ivrig för att träffa familjen och se min nya bostad under 3 månader.

När jag lämnade Sverige kunde jag fortfarande var det fortfarande snö på vissa ställen och chocken när jag steg ur planet och ut i den Tyska miljön var att det var soligt och grönt. En sån härlig känsla. Alla min fördomar för Tyskland försvann ganska snabbt och även nervösiteten försvann så fort jag kände och såg den tyska naturen.

Min första dag där nere var en aning hektisk. Det var många ställen som skulle besökas och jag hade inget emot att få följa med och se mig runt i min nya stad. Allt var helt galet. Lilla Oscar visade mig hans tåg och tog mig i handen hela tiden. Max var lite blyg och Oliver berättade allt för mig. Jag fick även se dem spela boll och jag spelade med lilla Oscar men, så trött jag blev av att springa runt efter Oscar. Var inte alls van att behöva springa efter en pojke på 2,5 år som var full av energi.

Det som oroade mig mest ner i Tyskland var nog språket. Jag kunde lite sen innan men, det var säkert 8 år sedan som jag läste tyska och kunde bara det nödvändigaste. Jag klarade mig ändån ganska bra på min tyska. Min familj som jag bodde hos kunde ju svenska som att det var en tysk/svensk familj men, man vill ändå kunna prata lite tyska med dem och alla andra. Tyvärr är inte tyskarna så bra på engelska eller iaf inte alla.

Det roligaste var nog när jag fick träffa min kusin och hennes familj. Det är inte ofta jag träffar dem och nere i Düsseldorf fick jag chansen att träffa dem minst 1 gång i veckan. Det var riktigt roligt att få träffa Karna, Miriam och Petter. Petter var inte så liten längre och Karna och Miriam blev glad att få se mig.
Så roligt jag hade tillsammans med min kusin och hennes familj. Längtar riktigt mycket efter att få träffa dem igen.
Nu har jag inte träffat dem sen de åkte hem till Sverige för sommarlov och jag hade ytterligare lite mer än en vecka kvar i Düsseldorf.

Om jag ska summera mina 3 månader i Tyskland var det mina bästa 3 månader på länge. Jag hade väldigt kul och lärde mig mer för varje dag som gick. Tyvärr hände det lite tråkiga händelser med där ner. Jag var tvungen att åka hem under en helg för att ta avsked av en vän till mig som hade råkat ut för en arbetsplatsolycka men, jag är glad att jag hade min finska kompis där nere som ställde upp för mig under de jobbigaste dagarna.

Nu önskar jag verkligen att jag var där nere igen.. Få ta en promenad längs Rhein, shoppa skor på Kön och få umgås med alla härliga människor där nere.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0