Djurplågeri

Jag älskar verkligen CSI och skulle inte kunna missa ett ända avsnitt men, idag kan jag erkänna att jag byta kanal under en viss scen. Just dessa kort minuterna kändes som en hel evighet och en stor klump la sig i magen. På grund av detta inslag kommer detta att bli ett fruktansvärt hemskt inlägg och inga bilder kommar att läggas upp.

Djurplågeri. Detta ämne ligger mig väldigt nära. Det är ingen trevlig upptäckt att se djur som farit illa vid. Jag är en sann djur vän. Är uppväxt med hundar och skulle aldrig få för mig att göra något för att skada de små djuren (stora som små). Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan skada oskyldiga varelser. En del djur är agressiva men, det är inte deras fel utan vårat. Hur vi uppfostrar vår djur? På CSI ikväll var det ett inslag om kamphundar och det fick mig att rysa. Att någon bara vill träna upp sin hund för att attacker andra tycker jag är förjävligt. Varför skaffar man djur när man ändån inte bryr sig?
När jag gjorde en polisanmälan mot djurplågeri sa de att man betraktar djur som en sak. En sak!! Vaddå som en leksak eller kanske en prydnad sak. För mig blev det en uppfattning som att våra djur inte är värda någonting. De har ett hjärta och känslor precis som oss. De ser bara inte ut som oss men, ingen ser ju likadana ut. Vi har alla en själ.
Jag tog mig friheten att kolla upp vad det står på Djurskyddet Sveriges hemsida:

Lagen säger:
"I djurskyddstiftningen står hur djur ska vårdas och behandla bland annat behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande, ges foder och vatten, hållas i en god miljö som ger dem möjligheten till naturligt beteende. Djur får inte överansträngas eller hålla ett plågsamt sätt. En djurägare som inte respektera dessa regler för vanvård eller plågeri."



Texten har jag hämtat upp Djurskyddet Sveriges hemsida.
Gör det ända rätta det gjorde jag. Fast det tog emot så fattade jag rätt beslut. Det är trist att det ska hända något sånt men, jag känner att jag gjorde det rätta valet och jag hoppas att alla inblandade förstår och accepterar mitt val.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0