Jul stress

Stress är de fysiologisk-hormonella anpassningsreaktioner i kroppens organsystem som utlöses av fysiska och mentala påfrestningar, ”stressorer”. Den kan ha flera olika orsaker; inklusive smärta, nedkylning, rädsla och flykt.

Varför blir man så stressad när julen närmare sig?
Vad är det egentligen du stressar för?
Julen ska inte handla om stress utan det ska vara något trevligt och rofullt. Vi ska fixa med julklappar, städa, pynta, göra julgodis och baka samt att man ska fixa all denna julmat. Som man ofta är trött på innan julafton pga alla julbord man ska gå på. Fast om vi tänker efter så det vi gör till julen är egentligen inget ovanligt för vi gör det ändån hela året. Julklappar förvandlas till presenter och jul maten blir inte samma kanske men, vi lagar mat var och varannan dag. Vi måste bara lära oss att hantera vår julstress lite mer för den kommer 1 gång om året och är över på ett par dagar. Man behöver inte äta julmat redan i november man kan vänta till den 24. Julklapps inköpen kan man börja med tidigare i stället för sista sekunden.

Jag känner mig stressad men, frågade mig själv vad det berodde på och det beror nog inte på julen utan att jag aldrig hinner göra detjag borde göra om dagarna utan bara skjuter upp det och gör något annat den dagen istället. Denna månaden har det blivit väldigt mycket jobb, roadtripar och en del andra saker som har kommit i mellan mina planeringar. Jag ångrar inte det jag har gjort varje gång jag skjutit upp mina planer för dagen. Jag vet att jag behöver vila och inte tänka så mycket på vad jag bör göra. Städningen den får jag ta när den kommer och vila ja den får jag ta när jag hinner. Vilket kanske redan blir nästa vecka. Jag får ta det som det kommer - alla tider jag kan få på jobbet behöver jag och jag ä ung och har hela livet på mig som de säger.

Snälla vi måste lära oss att stressa ner och ta ett djupt andetag och ta en funderare på hur vi mår.
Just nu väntar sängen för mig så jag orkar gå till jobbet imorn utan att känna att jag hellre hade velat sova än jobba.

Sov gott världen

Kommentarer
Postat av: Susse

2008-11-20 @ 09:35:54
Postat av: Susse

Jag som inte ens har tänkt på julen än!! Usch, så blir man fattig igen.. blää..

Puss på dig

2008-11-20 @ 09:36:58
URL: http://lillasyster1984.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0