Sluta blunda för vad som händer i samhället

Arg är fel uttryck men, vet inte vad som passar egentligen.
Har haft en lång diskussion med en kompis om hur barn är mot varandra och mot vuxna.
Det börjar redan i 6-års åldern de springer runt och skriker massa saker till varandra och hotar varandra med det ena och det andra. Det är inte bara jämnåriga som bråkar, retas eller mobbas. Nej då man ska helst gå på dem som är några år yngre. Det är fruktansvärt att redan i den åldern så ska man leka tuff och reta andra. Det handlar bara om avundsjuka.
Att den har något som inte den andra har eller att den leker med den. Varför kan inte alla bara leka tillsammans?
Kan ingen ta riktigt tag om mobbningen?
Så jag kolla lite på nätet om mobbing. Tydlingen finns det en organisation som heter friends. På deras hemsida står det att mobbning är ett problem som rör alla. Det finns i hela samhället och någon har mer eller mindre varit med om det.
För att vi ska kunna få bukt på mobbningen så måste vi sluta upp att blunda för det som händer och istället ta tag i problemet nu och inte skjuta upp det.
Det finns inte bara en typ av mobbning UTAN 4 olika!! Tydligen finns det många flera sätt att mobbas på än när jag var liten. Det är hemskt.
Så jag säger till alla er där ute fast ni inte har varit med om det eller upplevt det  - Gör som jag har gjort stöd friends och öppna upp ögonen. För detta sker inte bara bland barn och ungdomar utan även bland vuxna. På arbetsplatser över allt var som i samhället. Bara vi öppnar vår ögon för det och inser vilket sort problem detta är.
Jag vet hur det känns jag har varit med om det. Och jag kan lova er att det tar flera år att bygga upp ett nytt självförtroende. En del lever med ett dåligt självförtroende och tar till sig allt istället för att bara låta det vara.
Så än en gång öppna upp ögonen och stå på er där ute. Fast du inte är drabbad kan någon i din omgivning vara det.
Ett tips till alla där ut som har varit med om det - prata om det med likasinnade eller med någon ni kan lita på det.
Smyg inte med det. Det är inte ni som har gjort fel utan det avundsjuka allt handlar om och man kan inte hjälpa att man är den man är.
 Var glad för den ni är och det ni har - finns de som har det värre - tyvärr.










Kommentarer
Postat av: Susse

Usch, det är hemskt! Vi måste göra något åt detta, det är inget litet problem precis.

2008-08-26 @ 23:22:09
URL: http://arwen1984.blogspot.com/
Postat av: Linda

Nej jag vet och anledning att jag skrev det var för att det dög upp så plötsligt idag. Så jävla hemskt och retandet har övergått till hot. Bara tanken på hur det kan slut...

kan berätta mer imorn.

2008-08-26 @ 23:51:08
URL: http://lind1s.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0